SP Westerkwartier opent steunpunt in Dorpshuis de Til in Leek

26 november 2021

SP Westerkwartier opent steunpunt in Dorpshuis de Til in Leek

Foto: Chris
Dorpshuis De Til : Iedere vrijdag van 15.30 tot 16.45 uurU heeft ze bijna niet kunnen missen, de bestuursleden van SP afdeling Westerkwartier en jongerenvereniging ROOD die het  afgelopen najaar alle 41 dorpen van onze gemeente hebben bezocht om het oor te luister te leggen bij alle belangstellende inwoners. Zaterdag 4 september begon de tour in Garnwerd en hij eindigde op 6 november in het centrum van Tolbert.

Onderweg zijn vele gesprekken gevoerd. Met jonge ondernemers, gepensioneerde landbouwers, toevallig passerende SP leden en andere buurtbewoners. Sommige gesprekken gingen over plaatselijke zaken zoals de problemen met de gaswinning of het groenonderhoud, andere gesprekken gingen over landelijke of zelfs landelijke politiek of de contacten met instanties als bijvoorbeeld onze Gemeente. En die gesprekken werden gewaardeerd, iemand van een heel respectabele leeftijd nam zelfs nog de moeite langs te komen om een oud Gronings gedicht voor te lezen over de belevenissen van een arme arbeider en zijn werkgever, de rijke boer.

Natuurlijk waren er een aantal grieven, zaken zoals van de twee boeren die kwamen vertellen over hun slechte ervaringen met het waterschap, mensen die de plaatselijke politiek in hun dorpen misten, hun dorp, eens het middelpunt van hun gemeente, nu niet meer dan onderdeel van het grotere Westerkwartier. Men maakt zich zorgen om de steeds groter wordende scholen, het verdwijnen van bibliotheken en het steeds verder moeten reizen naar voorzieningen, voor ouderen maar met name voor jeugd.

Maar gelukkig waren er ook veel positieve berichten, we ontmoeten zo bijvoorbeeld een aantal ontzettend leuke mensen die zich als vrijwilliger inzetten op allerlei gebieden om de leefbaarheid en gezelligheid in hun dorp in stand te houden.

Wat ons in het bijzonder opviel was de zelfredzaamheid van de mensen in de kleinste dorpen aan de rand van onze Gemeente. Gewend aan de verre afstanden en meer op zichzelf en burenhulp aangewezen had men eigenlijk het minst last ondervonden van de Gemeentelijke herindeling.

Het waren niet alleen vaak bijzondere gesprekken maar ook veel vragen werden gesteld. Vragen als: Waar gaat het nieuwe gemeentehuis gebouwd worden en worden we als buitendorpen nog wel serieus genomen? Zoals al eens eerder gesteld bleek voornamelijk de gemeentelijke herindelingen niet voor iedereen een zegen. De afstanden tot het gemeentehuis zijn toegenomen en dit vormt voor veel mensen een probleem want hogere reiskosten en een langere reistijd maken het er voor de meeste mensen niet makkelijker op.

Iets wat steevast in ieder dorp en alle gesprekken naar voren kwam was de suggestie om in de grotere dorpen van de gemeente een loket of een steunpunt in te richten waar mensen met simpele vragen terecht kunnen als waar kan ik terecht voor informatie over subsidie regelingen voor zonnepanelen, kom ik in aanmerking voor huishoudelijke hulp en hoe vraag ik een vergoeding voor aardbevingsschade aan als huurder? Waar mensen om zitten te springen is contact, zowel politiek contact als menselijk contact. Men vindt op de website van de Gemeente vaak niet de antwoorden op hun vragen. Als men dan een aanvraag doet via de website dan wordt men vaak niet teruggebeld of goedbedoelde hulp wordt ervaren als het bekende van kastje naar de muur gestuurd worden. Men heeft over het algemeen liever persoonlijk contact met iemand dan dat ze antwoorden op hun vragen via een één of andere website moeten proberen te vinden.

De SP, een goede naam op te houden als actie partij natuurlijk heeft naar de bewoners geluisterd en gaat hier mee aan de slag. We openen vanaf  begin December in het dorpshuis de Til in Leek een spreekuur voor jong en oud met vragen van allerlei aard. Dat kunnen vragen zijn over zorg, over problemen met het vinden van de juiste instantie of simpelweg vragen en een leuk gesprek over politiek natuurlijk. De deur staat open op elke vrijdag avond van 15:30 tot 17:00 uur, de koffie staat altijd klaar.

Heb je zin om mee te helpen onze gemeente nog een beetje leuker te maken? Strijd mee, stuur dan een mailtje naar: https://westerkwartier.sp.nl/contact of laat een berichtje achter op http://www.facebook.com/SPWesterkwartierLeek

Met vriendelijk groet,

Bestuur SP westerkwartier